Håll koll på era Google uppgifter
Jag möter dagligen kunder som har problem med att uppdatera informationen på Google. Jag kan förstå att det är en djungel med alla inloggningar, Googlekonto, gmail, Google+, Google My Business, Google analytics, Google Adwords mm.
Ibland vet ingen vem som har lagt upp vad. En byrå har lagt upp Google Analytics, någon annan har lagt upp Google My Business. Mina rekommendationer är att ha en webbansvarig som har koll på detta.
Här är mina tips:
Google konto – en inloggning till många tjänster
Webbansvarig hos er ska börja med att ha ett Google konto.
Med denna inloggning kan man komma åt alla Googles produkter och tjänster. De är idag ganska många både för företag och privat. Läs mer om Google produkter och tjänster.
Google My Business
Viktigast i ett webbnärvaroperspektiv är att ni lägger upp en Google My Business och uppdaterar information och bilder. Är ni flera som ska administrera eller att ni har många platser, skapa ett företagskonto och bjud in de som ska vara administratörer.
Läs mer om ägare och ansvariga för företagsuppgifter
Om webbansvarig slutar se till att föra över ägare till ny ansvarig.
Läs mer om lägga till och ta bort ägare för företagsuppgifter.
Uppdatera informationen så blir synliga och sökbara på Google.
Informationen som ni lägger upp visas till höger i Google när man söker på ert företagsnamn.
Google Analytics
Skapa ett konto för Google Analytics.
Webbansvarig kan ge fler personer tillgång till kontot och webbegendomar eller olika vyer.
Google Adwords
Skapa ett konto för Google Adwords
Webbansvarig kan lägga till fler som ska ha tillgång till kontot.